بوجارزاده ابتدا در کاراته ، سپس وزنه برداری وحالا بدنسازی موفق ظاهر شده است.

او تجارب خود را با دیگران تقسیم می کند

در سالهای اخیر بیش از پیش آشکار شده، و این موضوع ثابت شده که ورزشکاران رشته های مختلف باید در دوران آماده سازی، مدتی را صرف وزنه زدن در باشگاههای بدنسازی کنند. در جریان رقابتهای پایتخت امسال متوجه موضوع جالبی شدیم . یکی از رقابت کنندگان سنگین وزن پرورش اندام، در سال های گذشته در دو رشته ورزشی کاملا متفاوت به طور حرفه ای تمرین می کرده و حالا راه موفقیتش را در بدنسازی می بیند. مهدی بوجارزاده نام این ورزشکار است او  از دوران کودکی ورزشکار رشته کاراته بوده و حتی در این رشته به غضویت تیم ملی هم در آمده است. او مدتی نیز وزنه برداری می کرده . کسب مدال برنز او در مسابقات استان تهران این انگیزه را ایجاد کرد تا صحبت ویژه ای باوی داشته باشیم. توصیه می کنیم این گفتگوی متفاوت را از دست ندهید . وی ابتدا درباره خودش می گوید و شپش به سراغ نکات تمرین عملی بدنسازی رزمی کاران می رود.

مهدی بوجارزاده درباره سوابق ورزشی خود می گوید: در تهران بدنیا آمدم و زمانی که تنها چند سال داشتم ،وارد دنیای کاراته شدم. خیلی زود در سن ۵ سالگی کمربند دان ۱ کاراته را کسب کردم اما بخاطر جنگ تحمیلی نتوانستم آن را به عنوان یک رکورد در کتاب گینس ثبت کنیم. در سنین بالاتر برای آمادگی جسمانی بیشتر زیر نظر امید جبلی به باشگاه بدنسازی خزر آمدم. در همان دوران بود که حسین رضازاده و حسین توکلی در رشته وزنه برداری قهرمان المپیک شدند و من هم علاقه مند شدم تا وارد این رشته شوم . به خاطر پاهای قدرتمندم در این رشته پیشرفت کردم و در سطح کشور مقام آوردم. به مرور زمان به بدنسازی گرایش پیدا کردم و زیر نظر رضا زیودار تمرین کردم. تجربه اولین مسابقه ام چندان راضی کننده نبود ، به همین دلیل یکی دو سال از میادین فاصله گرفتم تا نقاط ضعفم را برطرف کنم. در مدت هم با بیت الله عباسپور و محمد پاشایی کار کردم. امسال بار دیگر رضا زیودار این انگیزه را در من ایجاد کرد تا به دنیای قهرمانی برگردم و در اولین تجربه امسالم و در پاکدشت و مسابقات استان تهران مدال آور شدم. کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی هستم و تجربه زیادی در این ورزش بدست آورده ام که می خواهم آنها را در قالب چند نکته تمرینی در اختیار شما قرار دهم.

ارتباط بدنسازی و رزمی

در دنیا ثابت شده که همه ورزشکاران در هر رشته ای که باشند، به بدنسازی نیاز مبرم دارند. رزمی کارها به سرعت، استقامت و همزمان قدرت احتیاج دارند ، متاسفانه بسیاری از رزمی کارهای ملی پوش هم گرفتار برخی از تفکرات سنتی هستند و وزنه نمی زنند. همین موضوع باعث می شود تا در راندهای آخر مسابقات مهم استقامت لازم برای موفقیت را نداشته باشند.

نوع تمرین بدنسازی رزمی کاران

بسیاری از رزمی کاران حرکات بدنسازی را به گونه ای اجرا می کنند که در نهایت نتیجه تمرینات هوازی را در آنها ایجاد می کند. مثلا آنها تمرینات سبک را با تعداد های بسیار بالا انجام می دهند. به جای این روش بهتر است به سراغ سیستم هایی مثل ماموت ست، جاینت ست یاتری ست بروند که در نهایت قدرت بیشتری را در آنها بوجود می آورد . در سال های اخیر ورزش هایی مانند تی آرایکس و کراس فیت نقش مثمر در این زمینه ایفا کرده اند.

تمرین حساب شده در هفته

مطمئنا اگر بخواهید رزمی را در کنار بدنسازی بدون حساب و کتاب انجام دهید، نتیجه عکس می گیرید، به نظرم بهتر است روزهایی که تمرین رزمی ندارید، به باشگاه بروید. البته در برخی حرفه ای های نزدیک مسابقه ، شرایط کمی متفاوت می شود.

فاکتور تغذیه و مکمل

در کنار تمرینات بدنسازی، اگر به فاکتور تغذیه اهمیت ندهید به نتیجه دلخواه نمی رسید. باید در مصرف کربوهیدرات وسواس به خرج دهید ، البته وزنه برداران با توجه به ویژگی رشته آنها از رویه دیگری پیروی کی کنند، به جز افرادی که می خواهند کاهش وزن داشته باشند، بهتر است ورودی و خروجی کالری شما به یک اندازه باشد. همینطور نباید از خوردن مکمل ها وحشت داشته باشید خوردن پروتئین های ایزوله ، گلوتامین، آمینو، بی سی ای ای و آرژنین بهترین گزینه هستند. همینطور مصرف کراتین نیز به نیاز هر فرد بستگی دارد.

توصیه مهدی

ورزشکارها در ایران معمولا مظلوم واقع می شوند و طبق تلاشی که می کنند به نتیجه نمی رسند . این بدین خاطر است که از ابتدا در راه درست قرار نگرفته اند. در سال های فعالیتم تجارت بسیار زیادی به دست آوردم و حتی بسیلری از ملی پوشان بزرگ رزمی با من مشورت می کنند. هنوز بسیاری از آنها به دانش مکمل یا نحوه استفاده از تکنیک های بدنسازی برای پیشبرد اهدافشان نرسیده اند و این موضوع چندان جالب نیست . توصیه ام به تازه کارانی که وارد این ورزش شده اند این است که در راه درست گام بردارید و از یک مربی کار بلد در هر لحظه ورزش خود بهره ببرند.